معرفت‌افزایی نسبت به ولی خدا، واجب است

معرفت‌افزایی نسبت به ولی خدا، واجب است


معرفت‌افزایی نسبت به ولی خدا، واجب است

 

حجت‌الاسلام نجم‌الهدی: برخی حتی با وجود علم به امامت امام مجتبی(علیه‌السلام)، در حق ایشان ظلم می‌کردند چراکه معرفت حقیقی به امام در لایه‌های جان مردم رسوخ نکرده بود.

 

حجت‌الاسلام سید جمال نجم‌الهدی سخنران دومین شب از مراسم ویژه هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد،  که جمعه ۲۴شهریور، به مناسبت شهادت مظلومانه امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) در امامزاده سیدجعفرمحمد(علیه‌السلام) برگزار شد، پیرامون زندگانی سراسر غربت امام دوم شیعیان و اهمیت معرفت امام سخنرانی کرد.

نجم الهدی ضمن بیان گوشه‌ای از غربت امام حسن(علیه‌السلام) گفت: بعد از عقد صلحنامه صحنه‌های غربت و همراه با بی‌احترامی از سوی دوستان و بزرگان از اصحاب، در زندگی امام حسن(علیه‌السلام) هویدا شد.

وی ادامه داد: اصحاب امام که در مجلس صلحنامه همراه امام بودند به امام و حجت خدا عبارتی می‌گویند که باعث می‌شوند امام مجتبی(علیه‌السلام) در مقابل دشمنان و خبیثانی مثل معاویه از طرف دوستان خود ضربه بخورند.

سخنران مراسم به مصادیقی از ظلم‌های بی‌حدی که به کریم اهل بیت روا داشته شد، اشاره کرد و گفت: مظلومیت و غربت حضرت تا حدی است که امام حتی از طرف دوستان چندین بار ترور شدند، لذا از بیم جان، زیر لباسشان زره می‌پوشیدند. روزی پیرمردی با عصای آغشته به سم مهلک به عمد روی پای مبارک امام می‌گذارد و فشار می‌دهد که بر اثر آن سم امام بیهوش می‌شوند. ولی در همه موارد حضرت صبر و سکوت می‌کنند.

حجت‌الاسلام نجم‌الهدی افزود: امام در جواب فردی به نام ابوسعید که ایشان را مذلُ‌ المؤمنین خطاب کرده بود، می‌گویند آیا تو من را امام من الله قبول داری؟ او جواب می‌دهد آری. از این مطلب مشخص می‌شود که برخی حتی با وجود علم به امامت حضرت، در حق ایشان ظلم می‌کردند چراکه معرفت به امام در لایه‌های جان مردم رسوخ نکرده بود.

سخنران شب دوم مراسم با توجه به مکالمه امام و ابوسعید؛ دلیل بی احترامی اصحاب به امام را عدم شناخت واقعی و یا شناخت ظاهری و سطحی مقام امامت عنوان کرد و ادامه داد: اصحاب خاصی مثل ابن عباس به امام ایراد می‌گرفتند که چرا در بین اعتکاف در مسجدالحرام برای کمک به مؤمنی بیرون می‌روند! معلوم می‌شود آنها امام را در حد و اندازه حاکم و بزرگ شهر می‌دانستند، نه صراط مستقیم و لنگر آسمان و زمین و واسطه فیوضات رب العالمین.

وی در جمع عاشقان و عزاداران غریب مدینه اظهار داشت: کسب معرفت امام و حجت خدا واجب است، چراکه طبق فرمایش رسول گرامی اسلام، امام صراط الله و مبین و مفسر قرآن است و بدون معرفت امام، پیامبر و خدای عزوجل شناخته نمی‌شود. بدون شناخت امام، معرفت اصل دین حاصل نمی‌شود و مرگ جاهلیت اتفاق می‌افتد و از آنجا که معرفت امام نور است، در دلی که آلوده باشد وارد نمی‌شود.

نجم‌الهدی عمده علت غربت امام مجتبی(علیه‌السلام) را عدم معرفت حقیقی یاران عنوان کرد و بر اهمیت امام شناسی در هر عصر و زمانی تأکید نمود.