بسته خبری هشتمین شب از مراسم ویژه دهه اول محرم

بسته خبری هشتمین شب از مراسم ویژه دهه اول محرم


بسته خبری هشتمین شب از مراسم ویژه دهه اول محرم

 

به همت هیئت انصار ولایت دارالعباده یزد مراسم هشتمین شب از عزاداری دهه اول محرم، سه‌شنبه سوم مرداد‌ماه در صحن و شبستان امامزاده سیدجعفرمحمد(علیه‌السلام) برگزار شد.

این مراسم همراه با اقامه نماز مغرب و عشاء در بخش‌های زیر پذیرای قدوم مؤمنین دارالعباده بود:

 

محفل انس با قرآن کریم

صوت زیبای تلاوت آیاتی از سوره مبارکه شعراء توسط قاری قرآن در مراسم طنین‌انداز شد.

 

قرائت زیارت عاشورا

عزاداران حسینی در هشتمین محفل عزاداری سیدالشهداء، زیارت عاشورای اباعبدالله(علیه‌السلام) را هم نوا با یکدیگر قرائت کردند.

 

معرفی شهید

نام و یاد شهیدان «حسین و نورالله قندهاری» در شب هشتم که منتسب به علی‌اکبر امام‌حسین(علیه‌السلام) اس،ت زینت بخش مراسم بود. شهید حسین قندهاری فرزند نورالله متولد 20/7/1345که در 7/12/61 در عملیات خیبر در جزیره مجنون به شهادت رسید. بعد از شهادت حسین پدر و برادرش راهی جبهه شدند تا ادامه دهنده راه باشند. سرانجام نورالله قندهاری که متولد 3/3/1314 بود در منطقه کوشک در تاریخ 3/8/1363 به فرزند شهیدش پیوست.

 

منبر احکام

حجت‌الاسلام مروستی‌زاده در منبر احکام این شب به بیان ادامه احکام «ربا» پرداخت و گفت: به فتوای اغلب مراجع وام گرفتن از بانک‌های قرض‌الحسنه با درصدیک تا چهار درصد مشکلی ندارد، اما وام بالای چهار درصد حرام است. معمولاً بانک برای رفع حرام بودن وام، قرارداد‌هایی می‌نویسد که اگر شما بر‌اساس این قراردادها وام بگیرید مشکلی ندارد.

به فتوای آیت‌الله سیستانی، اگر بانک دولتی است و قراردادی نوشته نشود، مشکلی شرعی برای دریافت وام وجود ندارد. البته باید وام را به عنوان مجهول‌المالک بردارد و بعداً مبلغ را برگرداند. باید حتماً دقت کنیم وام اگر عنوان داشته باشد باید در راستای همان عنوان مصرف شود. مثلاً با وام خرید مسکن نمی‌توان خودرو یا جهیزیه خرید، یا وام جهیزیه را نمی‌توان برای خرید خودرو استفاده کرد.

 

چاووشی‌خوانی

نوای چاووشی‌خوانی برادر حاتمی، جان عشاق اهل بیت را صفا داد و دل حاضران را به کربلا برد .

 

منبر وعظ

حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد در هشتمین شب از مراسم عزاداری دهه اول محرم درباره موضوع «حسین در مقتل دنیای یزید» به سخنرانی پرداخت و به مباحث زیر اشاره کرد:

چهار گروه مخالفین خلیفه سوم

علت مخالفت اشراف با عثمان

اقدامات امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) در برابر خلیفه سوم

ریشه اغلب اختلافات و شورش‌ها در زمان عثمان

انتقادات بدون ساختارشکنی امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) از خلیفه سوم

علت اختلاف اقوام و قبیله‌ها با خلیفه سوم

دلیل چالش مردم با امیرالمؤمنین(علیه‌السلام)

امیرالمؤمنین و عدالت اقتصادی

عدم پذیرش عبادات با وجود گناه

بخشش و کرم امام حسین(علیه‌السلام) و فرزندانش

اسرار رفتار امام حسین(علیه‌السلام) با علی‌اکبر(علیه‌السلام) در کربلا

 

منبر ذکر

حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد در شب هشتم محرم با گریز به لحظات جانسوز شهادت حضرت علی‌اکبر(علیه‌السلام)، روضه جوان کربلا را خواند. سپس کربلایی محسن محمدی‌پناه با نوای حزین مداحی حاضران در مراسم را به عزاداری و سینه‌زنی دعوت نمود.

 

سنت تحنیک

سنت تحنیک و قرائت اذان و اقامه در گوش نوزادان در کنار مراسم شب هشتم برگزار شد. دو تن از مادران شهدا این عمل مستحبی (باز کردن کام نوزاد با آب فرات و تربت کربلا، یا با آب شیرین بویژه آب باران) را انجام دادند. همچنین نوزادان در دفتر شیرخوارگان عاشورایی هیئت انصار ولایت ثبت‌گام شدند.