امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در باب شهدای مدافع حرم می فرمایند: «شهدای مدافع حرم در زمان حیات خود از اولیاءالهی به شمار می‌روند. اگر شهدای مدافع حرم نبودند اثری از حرم اهل‌بیت(ع) نبود.                               امام خمینی(قدس سره شریف) فرمودند: «ملتی که قیام کرده است در مقابل همه قدرت‌های عالم، ملتی که برای اسلام قیام کرده است، برای خدا قیام کرده است، برای پیشرفت احکام قیام کرده است، این ملت را با ترور نمی‌شود عقب راند.                               امام خامنه ای می فرمایند : «جهاد تمام شدنی نیست، کار خوب، یک‌بارش برای همیشه عمر کافی نیست، باید مستمر باشد، فاذا فرغت، فانصب. زمانی که از کاری فراغت پیدا کردی، کار جدید دیگری را شروع کن، بیکار نباش».                               مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه جمعه سراسر کشور فرمودند: «بنده فکر می‌کنم خوب است که محل‌های نماز جمعه، مرکز نمایش کتاب‌های خوب و کتاب‌های روز و کتاب‌های مطلوب باشد».


 

 
 

 

استاد شایق

 

سخنرانی

محسن محمدی پناه

 

 

  

 
 



خودت را میزان قرار بده تا محبوب شوی

حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد: کسب محبوبیت و جذابیت هم قانون دارد / نیت خیر باعث محبوبیت می‌شود / خدا راه را برای طیّ درست مسیر محبوبیت، جذابیت و موفقیت برای انسان تعریف کرده و اگر انسان از مسیری که خدا تعریف کرده عدول کند و بخواهد از مسیر دیگری به جذابیت و موفقیت برسد گرفتار خطراتش می‌شود.

 

جلسه هفتگی هیأت انصار ولایت دارالعباده شنبه شانزدهم دی‌ماه با بیان ادامه مباحث نامه 31 نهج‌البلاغه پیرامون راه‌های کسب محبوبیت و موفقیت از نظر اسلام و همچنین ارائه تحلیلی از حوادث اخیر کشور توسط حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد برگزار شد. گزیده سخنان حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد در زیر آمده است:

برای دستیابی به محبوبی، خودت را میزان قرار ده

امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند در معاشرت و رفتار با دیگران، جامعه، حتی در مواجهه با خانواده و هرجا که با کسی مواجه می‌شوی، خودت را میزان قرار ده. ببین خودت چه می‌پسندی دیگران را هم جای خودت بگذار و در آن شرایط آن‌طور با آنها رفتار کن که دوست داری با تو رفتار کنند. محبوبیت، جذابیت و موفقیت نتایجی است که از عمل به این دستور و فراز پرثمر و پرفایده به دست می‌آید؛ یعنی اگر کسی این دستورها را عمل کند واقعاً آدم محبوب، جذاب و موفقی می‌شود. گرایش به محبوبیت، زیبایی و جذابیت، موفق و برتر بودن از طرف خدا در وجود انسان به ودیعه نهاده شده است؛ اگر می‌بینید که انسان‌ها به دنبال برتری، قدرت و تفوّق هستند به خاطر آن روح الهی است که در آنها دمیده شده است. خدایی که از همه چیز زیباتر است و اصل جذابیت از اوست، این روح در انسان دمیده شده است و تقلای بشر برای دستیابی به این ویژگی‌ها بی‌جهت نیست، بلکه از ناحیه خود خداوند است.

خدا برای محبوبیت دستورالعمل‌ دارد

اما خودِ خدا برای اینکه این ویژگی‌ها در انسان از جنبه الهی و آسمانی‌اش به جنبه خاکی، مادی و پست سقوط نکند، دستورالعمل‌هایی داده است؛ خدا راه را برای طیّ کردن درست مسیر محبوبیت، جذابیت و موفقیت برای انسان تعریف کرده است و اگر انسان از مسیری که خدا تعریف کرده عدول کند و بخواهد از مسیر دیگری به جذابیت برسد گرفتار خطراتش می‌شود. خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد اما همه زیبایی‌ها در زیبایی‌های ظاهری خلاصه نمی‌شود. خدا جذابیت دارد و جذاب بودن بندگانش را دوست دارد اما همه جذابیت‌ها در جذابیت‌های ظاهری خلاصه نمی‌شود خدا همیشه پیروز و شکست‌ناپذیر است و موفقیت بندگانش را هم دوست دارد، بندگانی را هم که برای موفقیت تلاش می‌کنند دوست دارد و از آدم‌های تنبل، بی‌اعتنا و بی‌تفاوت متنفر است اما همه موفقیت در امور ظاهریِ دنیایی خلاصه نمی‌شود. اینها را باید توجه کنیم.

انواع محبوبیت

بنابراین محبوبیت، جذابیت و موفقیت به دو دسته تقسیم می‌شود: محبوبیت‌ها یا در ظواهر امر است یا در باطن؛ امور ظاهری یعنی اینکه انسان بهداشت و نظافت و آراستگی و آنچه در ظاهر است را رعایت کند تا محبوب ‌شود. یک دسته از موارد هم جزء امور باطنی است؛ مثل اخلاق و معنویت که اگر انسان آنها را رعایت و ظاهر کند، محبوب می‌شود.

مصادیقی از آراستگی ظاهر

احادیث متعدد و آیاتی هم داریم که ما را به ظواهر توجه می‌دهد. مثلاً در مورد لباس زیاد سفارش شده است؛ اینکه چه رنگی و چه جنسی بپوشیم، لباس کثیف و آلوده نپوشیم. اصلاً یکی از شرایط ایمان مؤمن رعایت همین‌ها و رعایت بهداشت و نظافت است. لباس خیلی اهمیت دارد بخش  مهمی از این روایات در کتاب شریف «مفاتیح‌الحیاة» آیت‌الله جواد آملی آمده است.

در مورد استحمام هم زیاد روایت داریم؛ چگونه وارد حمام شویم، آداب حمام رفتن و... یا در مورد نظافت و بوی خوش بدن؛ پرهیز از اینکه دهان بوی بد دهد، چقدر به مسواک زدن توصیه شده  است. رسول اکرم(ص) می‌فرمایند: آنقدر جبرئیل بر مسئله مسواک تأکید کرد که ضرورتش برای من اینطور بود که واجب است[1]، منتهی اگر بخواهم بر امتم واجب کنم مردم به مشقت می‌افتند وگرنه واجبش می‌کردم[2]. در روایت دارد که اگر سیر خوردید دهانتان بوی بد گرفت مسجد نروید[3]. اگر بوی بد از دهان مومن بیاید مردم منزجر می‌شوند. آقا و خانم محترم گاهی همسرت از بوی بد دهانت منزجر و اذیت می‌شود ولی چیزی به تو نمی‌گوید؛ خودت رعایت کن!

در مورد کوتاه کردن و آراستگی موی سر و صورت روایات متعدد داریم و چقدر پیامبر(ص) به این موضوع اهمیت داده‌اند! در مورد فرق سر باز کردن روایت دارد و مستحب است که مردها فرق سر باز کنند[4]. پیامبر(ص) فرق سر باز می‌کردند و با روغن موهای سرشان را آغشته و مرتب می‌کردند. در مقابل مردم ظاهر نمی‌شدند الا اینکه خود را در آینه یا خمره آبی که برای ملاحظه خودشان گذاشته بودند نظاره می‌کردند و موهای سر و صورت را مرتب می‌کردند و بیرون می‌رفتند. موهای پشت لب آنقدر بلند نباشد که روی لب بیاید[5]، مستحب است که شارب کوتاهتر از محاسن باشد. در مورد زائل کردن موهای زائد بدن روایت دارد، تا آنجا که پیامبر(ص) می‌فرمایند اگر پول نداری برو قرض کن و وسیله‌ای تهیه کن تا موهای زائد بدن را از بین ببری. اینها همان نظافت و بهداشت است که به آراستگی، محبوبیت و خوشایند بودن انسان کمک می‌کند.

عطر زدن و خوشبو بودن؛ پیامبر(ص) گاهی دو سوم پولی که بدست می‌آوردند را کنار می‌گذاشتند و عطر می‌خریدند. وقتی مردم از جایی رد می‌شدند و بوی عطر پیامبر(ص) به مشامشان می‌رسید می‌فهمیدند که پیامبر(ص) از آنجا رد شده‌اند. سرمه کشیدن؛ در روایت داریم مستحب است. زینت‌آلات مشروع؛ طلا برای زن‌ها، نقره و سایر زینت‌آلات مشروع برای مردها نیز سفارش شده است.

خدا من را اینگونه دوست دارد

دستورات زیادی وجود دارد که به ظواهرتان برسید، تمیز، مرتب و آراسته باشید و خوشبو باشید اینها محبوبیت می‌آورد. مخصوصاً آقایان که سر کار می‌روند برای خانواده زحمت می‌کشند و برمی‌گردند برخی دیر به دیر به حمام می‌روند بدنشان بو می‌گیرد اما باید دوش بگیرند و اهل خانه را اذیت نکنند. خانم‌ها هم همین طور. برخی هیأتی‌ها در جلسه‌ها سینه می‌زنند و گرم می‌شوند می‌گویند عرق امام حسین(ع) شفاست، خب عزیز من، لااقل بعدا دوش بگیر مردم اذیت نشوند. مرتب، نظیف و خوشبو باشید؛ خدا ما را اینگونه دوست دارد.

دستورالعمل‌هایی در جهت آراستگی باطنی

در معاشرت یعنی برخورد با دیگران نیز مصافحه کردن، دست دادن، خنده‌رو و گشاده‌رو بودن، احترام به والدین، فرزند و همسر و همسایه انسان را عزیز می‌کند. پیش‌سلام بودن، صدقات، انفاقات، برآوردن حاجات مؤمنین، قرض دادن به دیگری، عفو و بخشش به جای انتقام، مهماندوستی، سخاوت، مهمان‌نوازی، همسایه‌داری، مدارا با مردم، وفای به عهد و... اخلاقیاتی است که اگر شما در مواجهه با مردم رعایت کنید عزیز و محبوب می‌شوید؛ اینهاست که محبوبیت و جذابیت واقعی می‌آورد و آدم را در برقراری ارتباطش با دیگران موفق می‌کند.

از همه محبوب‌تر باش!

انسان با ایثارها و فداکاری‌های بزرگ مثل دادن جان برای مؤمنان (شهادت) نیز عزیز می‌شود. چه کسی محبوتر از شهداست؟! این اوج محبوبیت است حتی پس از مرگ و همین‌طور دستورات دیگر در ازدواج، معاملات، مسافرت و سایر شئونات؛ خدا دستوراتی داده که ما با رعایت آنها هم در امور دنیایی موفق می‌شویم هم در دنیا محبوب می‌شویم و آخرتمان هم آباد می‌شود؛ چون آلوده نمی‌شویم. با دستوراتی که عمل می‌کنیم نزد دیگران جذاب می‌شویم، در ضمن از افراط و تفریط جلوگیری می‌شود.

انصافاً یک مغازه‌دار خوش‌اخلاقِ باانصاف بیشتر مشتری دارد یا یک مغازه‌دار بداخلاقِ بی‌انصاف؟ معلوم است یک مغازه‌دار خوش‌اخلاقِ باانصاف؛ لذا در روایت می‌فرماید: حُسن خلق روزی را زیاد می‌کند[6]. اگر حُسن خلق داشته باشی دنیایت هم روبه راه می‌شود اینهایی که بداخلاق‌اند و دائم غر می‌زنند دنیایشان هم هیچ‌وقت آباد نمی‌شود و آسایش ندارد.

رابطه نیت و محبوبیت

در بُعد باطنی هم انسان باید نیت خیر داشته باشد؛ اگر انسان نسبت به دیگران نیت خیر داشته باشد حس و حالش نسبت به دیگران فرق می‌کند و به شخص مقابل منتقل می‌شود و محبوبیتش در دل طرف مقابل بیشتر می‌شود تا کسی که ظاهراَ خوش‌اخلاق است. من اگر با شما مواجه  شوم واقعاً و ازته دل شما را دوست داشته باشم و به شما ارادات نشان دهم و با شما خوش‌اخلاق باشم به خاطر اینکه شما بنده و خلق خدایید این به شما منتقل می‌شود و علاقه من ناخودآگاه در دل شما بیشتر می‌شود. هم بخاطر اخلاق خوبی که نشان دادم هم بخاطر حسن نیتی که نتوانستم نشان دهم اما از راه قلب منتقل میشود.

 



[1]. «مَا زَالَ يُوصِينِي بِالسِّوَاكِ حَتَّى ظَنَنْتُ أَنَّهُ سَيَجْعَلُهُ فَرِيضَة»، من لا يحضره الفقيه، ج‏4، ص13.

[2]. ترجمه من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص84.

[3]. «إِذَا أَكَلَ‏ ذَلِكَ‏ أَحَدُكُمْ‏ فَلَا يَخْرُجْ‏ إِلَى‏ الْمَسْجِدِ»؛ الكافي(ط - الإسلامية)،ج‏6، ص 374.

[4]. «مَنِ اتَّخَذَ شَعْراً فَلَمْ يَفْرُقْهُ فَرَقَهُ اللَّهُ بِمِنْشَارٍ مِنْ نَارٍ»؛ لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقيه ؛ ج‏2 ؛ ص97.

[5]. «لَا يُطَوِّلَنَ‏ أَحَدُكُمْ‏ شَارِبَهُ‏ فَإِنَ‏ الشَّيْطَانَ‏ يَتَّخِذُهُ‏ مَخْبَأً يَسْتَتِرُ بِه‏»؛ الكافي(ط - الإسلامية)، ج‏6، ص488.

[6]. «حُسْنُ الْخُلُقِ یَزِیدُ فِی الرِّزْقِ»؛ بحار الأنوار (ناشر: اسلامیه)، ج‏68، ص396.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید